A tudatos vásárlás nem csak abban segít, hogy a tested és a pénztárcád számára jó vásárlási döntéseket hozz, hanem abban is, hogy újra vissza vedd az irányítást az életed és legfőképpen a pénzügyeid felett.
Hozd ki a legtöbbet a pénzedből.
A magasabb életszínvonal nem csak úgy érhető el, ha növeled a bevételedet, hanem úgy is, hogy a lehető legoptimálisabban használod fel azt, amivel már most, havi szinten rendelkezel.
A pénzünk mennyiségét és hasznos forgását főként az apró – napi és heti szintű – vásárlási döntéseink, szokásaink határozzák meg. Mivel ezek a döntések, és azok rövid távú eredményei egyáltalán nem látványosak, ezért elsőre nem fogjuk fel, hogy hosszútávon milyen drasztikus módon hatnak a vagyoni (bőség) helyzetünkre.
Tudatos vásárlóvá válni nem ördöngösség, ugyanakkor kíván némi elköteleződést és következetességet, hogy valóban azzá válhass.
Most pedig vesézzük ki, hogy mitől tudsz tudatossá válni a vásárlásaid során:
1. Ismerd fel ha manipulálnak:
A boltok és a nagy áruházak érdekeltek abban, hogy te minél több pénzt költs el náluk és ha lehet minél gyakrabban. Ezért belső elrendezésüket úgy alakították, hogy kimaximalizálják a téged érő, vásárlásra ösztönző impulzusok számát. Mindig szemmagasságba kerülnek azok a termékek, amiknél nagy forgalmat akarnak generálni. Épp ezért tudatosan nézz körül a fenti és a lenti polcokon is. Rendszerint ott fogod megtalálni a kedvezőbb árú termékeket, sőt nagyon sokszor ezek jobb minőségűek is, mint a szemmagasságban lévők.
Azok az élelmiszerek amelyeket napi szinten fogyasztasz, mint pl. a pékáruk (kenyér, zsemle, kifli, péksütemények) a bolt hátsó traktusában kapnak helyet, hogy át keljen menned az egész üzleten. Az utad során pedig számtalan módon próbálnak rávenni téged a vásárlásra (akciók, megállító táblák, újdonságok, illatok, sőt még a zene is hatással van a vásárlási kedvedre). Légy erős, légy céltudatos és csak azokat a termékeket vásárold meg, amikre valóban szükséged van.
2. A reklámok zseniálisak.
Nem véletlenül, hiszen rengetegen dolgoznak rajta és óriási összegeket fektetnek a tökéletesítésükbe. Épp ezért el is érik velük azt, amit akarnak: Vásárlás és márkahűség, függetlenül attól, hogy logikus és megalapozott-e a döntésed és elköteleződésed vagy sem.
Mit tehetsz?
Tudatosan kérdőjelezd meg a reklámok üzenetét. Légy hajlandó megállni és végig gondolni a vásárlásaid miértjét.
Úgy működünk, hogy amit a tv-ben látunk, amit a rádióban hallunk és amit papíron olvasunk, azoknak nagy igazságtartalmat szavazunk. Nem gondoljuk végig, nem járunk utána és nem teszünk fel egyetlen kérdést sem az adott reklámüzenettel kapcsolatban.
A reklámok tényként közölik velünk a dolgokat, mi pedig gondolkodás nélkül elhisszük. Még csak meg se fordul a fejünkben, hogy nem igazak.
Csak nézd meg, hogy mi az első, zsigeri reakciód az alábbi kérdésekre:
⇒ Te veszel szívbarát margarint?
⇒ És olyan joghurtot, ami bifidus essensis-t tartalmaz?
Tudtad, hogy a bifidus essensis egy kitalált név, ilyen nincs. a bifidus essensis a francia élelmiszergyártó cég bejegyzett probiotikus törzsének kereskedelmi neve, amit azért hoztak létre, hogy a vállalat által gyártott joghurtot megkülönböztessék a többitől. Ettől függetlenül létezik egy hasonló nevű baktériumcsoport is, szaknyelven „Bifidobacterium” nemzetség, melynek egyik képviselője ez a törzs. Ez a probiotikumok fajtájába tartozik – akárcsak az L. casei, amely a „Lactobacillus”-ok nemzetségébe tartozik. (forrás: weborvos.hu)
⇒ Mit mondasz nekem akkor, ha korpás hajra kérnék tőled sampon ajánlást, melyiket mondanád rögtön?
És biztosan jobb, másabb mint a többi sampont? Megnézted?
Most már láthatod, hogy a marketing segítségével jól eladott információk alapigazságként ültetődnek el az elmédben és úgy hatnak rád, hogy észre se veszed.
Egyáltalán nincs szükség arra, hogy megalapozott tényeket kapj, anélkül is lehiszed és igazságként kezeled a ferdítéseket is.
Akik a reklámok gyártásával foglalkoznak ők már réges-régen tudják, hogy érzelmi alapon döntünk és csak arra van szükség, hogy a bennünk lévő érzelmi húrokat megpendítsék, majd uralják.
Változtass, dobd le a rabigákat és légy tudatos vásárló!
Újra és újra kérdezd meg magadtól, hogy:
– Mit tudok az adott termékről?
– Miért akarom megvenni?
– Csak ez a termék tudja megadni, amire vágyom?
– Valóban ez a legjobb gyártó? (akinek a termékét meg akarod venni)
3. Nézd meg a gyártót is!
El fogsz ámulni azon, hogy ugyanaz a cég gyártja sok különböző márka termékeit.
Ezeket a termékeket mind az Unilever gyártja:
– Amodent, Signal,
– Axe, Rexona,
– Baba, Dove, Gabi,
– Cif, Domestos, Coccolino, OMO,
– Rama, Flora, Globus, Hellmann’s
És ezeken kívül még sok mást is. Csak írd be a keresőbe és rögtön megtalálod.
4. Ha szeretnél valódi információkhoz hozzájutni, akkor olvass független összehasonlításokat.
Ne csak egyet, hanem többet. Meglásd, igen érdekes eredményeket fogsz találni. Van, ahol ténylegesen van különbség a két termék között (mégpedig jelentős) és van ahol szinte semmi, mégis teljesen más árkategóriában mozognak.
Ahogy egyre jobban megismered magadat és az elméd működését, annál ellenállóbbá válsz a reklámok manipulációival szemben.
A tudatos vásárlás egy lépés afelé, hogy átvedd az irányítást az életed és pénzügyeid felett. Amikor megtanulsz okosan és tudatosan költekezni, nemcsak a pénztárcádat véded, hanem magasabb életszínvonalat is elérhetsz anélkül, hogy növelnéd a bevételeidet.
Az önismeret kulcsfontosságú ebben az egész folyamatban.
Minél jobban ismered önmagad, a szokásaidat és az elméd működését, annál kevésbé leszel befolyásolható a reklámok manipulációi által. A coaching eszközei kiváló támpontot nyújtanak az önismereted mélyítésében és a döntéseid tudatos meghozatalában. Nem csak a vásárlásaidban és ezáltal a pénzügyeidben, de életed különböző területeinek a menedzselésében is zseniális segítséget nyújt számodra.
Az én életemet és az ügyfeleim életét is maximálisan megváltoztatta a tudatosság önmagunkkal és a coaching szemlélet, épp ezért mindenkinek őszinte szívvel és hatalmas lelkesedéssel ajánlom, hogy tanuljon, fejlessze az elméjét, erősítse az önbecsülést és váljon tudatossá az életére.
Ha képzést keresnél nálam ezekben a témákban, akkor őket javaslom:
Válj Te is tudatos vásárlóvá és hozd ki a legtöbbet a pénzedből és az életedből!
Szeretettel,
Melinda

és a gondolataidat


Instagram: Majoros Melinda (@melinda.majoros) | Instagram